A hoanatyák úgy folytatják le holnap a közpénzügyi csomag általános vitáját, hogy tudják, a nem lesz semmi a józan költségvetési politika folytatását kikényszerítő tervekből. A csomag lényege, hogy - fiskális szabályok bevezetése és a költségvetési hivatal felállítása mellett - az alkotmányban rögzítené költségvetés fegyelmezett, fenntartható betartásának követelményét.
A tervek szerint a reáladósság-szabály szerint csak az inflációnak megfelelő mértékben nőhetett volna a nominális államadósság, így a GDP-arányos államadósság csökkenne; ebből visszaszámolható (lett volna), hogy mekkora lehet a hiány adott évben és hogy mennyi pénz elköltéséről lehet szavazni valójában a büdzsé tárgyalásakor. Ha egy törvénymódosítás növelné a hiányt a kiadások növelése vagy a bevételek csökkentése révén, akkor rendelkezni kell ennek az ellensúlyozásáról a költségvetési fenntarthatóság miatt. Ha a mindenkori kormány vagy a parlament olyan törvényt akarna elfogadni, amely veszélyezteti a fenntartható költségvetést, megsértené az új költségvetési szabályokat, akkor az Alkotmánybíróság az új független intézmény, a Törvényhozási Költségvetési Hivatal számításaira támaszkodva közbelépne, és alkotmányellenessé nyilvánítaná az ilyen törvényt, nem engedné hatályba lépni.
Az egyeztetéseken a pártok éppen ezt utasították el. Senki sem akarta, hogy szabály megsértésének ilyen szankciója legyen. Azzal érvelnek, hogy nem akarják, hogy a költségvetés megalkotása, elfogadása a kormány, illetve a parlament hatásköréből kikerüljön. És félnek, hogy az Alkotmánybíróságnak túl nagy lenne a mozgástere, a mérlegelési lehetősége ebben a kérdésben. A csomag elfogadása már rövid távon is eredménnyel kecsegtetett volna. Ma a térségbeli államokhoz képest 3-4 százalékponttal magasabb hozamon finanszírozzuk az országot. A csomag kétharmaddal való kőbe vésése ezt a felárat mérsékelné a törvényjavaslatot készítő Pénzügyminisztérium kalkulációi szerint. Márpedig 1 százalékpontnyi csökkenés 115 milliárd forint kamatkiadás-mérséklődést jelent. (index, 2008. május 19.)
Az Alkotmánybíróságra persze mi sem bíznánk a közpénzek felelős őrzését, de itt inkább egy kifogásról van szó, hogy az egészből ne lehessen semmi. Hogy is lehetne akkor tizennyolcadik havi nyugdíjjal kombinált adócsekkentést ígérni, Bársonyos Reformokat indítani.
Utolsó kommentek